česky  english 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: National Film Archive Prague
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

České archívní filmy v Národní galerii ve Washingtonu

Washingtonská National Gallery of Art ve spolupráci s Velvyslanectvím ČR ve Washington představili sérii restaurovaných digitalizovaných filmů ze sbírek Národního filmového archívu. Jedním z nich byla i obnovená premiéra filmu Černý Petr režiséra Miloše Formana, který letos slaví 85. narozeniny. Promítání doplnily dvě přednášky Michala Breganta, generálního ředitele NFA Praha.

Ve dnech 21.–22. a 28.–29. října 2017 se uskutečnila promítání pětice archívních českých filmů v rámci série From Vault to Screen ve washingtonské Národní galerii. Velvyslanectví tak navázalo na svoji dlouholetou spolupráci s Margaret Parsons, kurátorkou a vedoucí  filmového oddělení National Gallery of Art.

Byly promítnuty snímky Na sluneční straně (1933, rež. Vladislav Vančura), Takový je život (1929, rež. Carl Junghans), Ekstase (1932, rež. Gustav Machatý), Tonka Šibenice (1930, rež. Karel Anton) a Ze soboty na neděli (1931, rež. Gustav Machatý).

Kromě těchto filmů připomněla obnovená premiéra restaurovaného a digitalizovaného filmu Černý Petr Miloše Formana z roku 1963 letošní 85. narozeniny tohoto nejznámějšího českého filmového tvůrce v USA. Michal Bregant, generální ředitel Národního filmového archívu Praha, představil tento snímek v kontextu Formanovy tvorby a seznámil početné publikum s problematikou digitalizace českého filmového fondu i procesem restaurování.

V neděli 29. 10. byl uveden film Ze soboty na neděli (1931, režie Gustav Machatý), který je jedním z deseti filmů, jež byly digitalizovány a restaurovány za přispění fondů EEA, tzv. Norských fondů a MK ČR. Velvyslanectví ČR zároveň představilo donorské státy EEA, tedy Island, Lichtenštejnsko a Norsko a systém spolupráce v rámci Evropského ekonomického prostoru na obnově a zachování kulturního dědictví členských států EU. Vedoucí úseku veřejné diplomacie českého velvyslanectví poděkovala za spolupráci přítomným zástupcům ambasád donorských zemí, kteří se na organizaci promítání filmu Ze soboty na neděli podíleli.

Michal Bregant představil Národní filmový archív v Praze, který je příspěvkovou organizací Ministerstva kultury ČR. Nejstarší dochovaný filmový materiál v jeho depozitáři pochází z roku 1898. Vůbec první promítání v budově, kde od 60. let 20. století sídlí kino Ponrepo, se uskutečnilo v roce 1908. Bregant hovořil o práci restaurátorů a rozsáhlém průzkumu dobových materiálů, jež mravenčí práci na každém filmu předchází a díky tomu má archívní filmy dnešní publikum možnost vidět. Po promítání zodpověděl GŘ NFA řadu dotazů diváků.

Snímek Ze soboty na neděli patří k nejlepším dílům české avantgardy dvacátých let, na němž se podíleli hvězdní tvůrci té doby: Vítězslav Nezval byl autorem scénáře, za kamerou stál Václav Vích, hudbu složil Jaroslav Ježek a tvůrcem výpravy byl Alexandr Hackenschmied, který se později v Hollywoodu proslavil pod jménem Saša Hammid.

Machatého psychologické drama zobrazuje příběh dvou stenotypistek, které po týdenní monotónní práci v kanceláři tráví sobotní večer hledáním úniku od rutiny svého každodenního života. V tomto režisérově prvním zvukovém filmu se snoubí realismus s poezií všedního dne. Z dnešního pohledu je film kromě jiného také vynikajícím dokumentem nočního života Prahy na přelomu 20. a 30. let 20. století. Díky avantgardním postupům a hrou se symboly, asociacemi i náznaky je zároveň vzácnou ukázkou, jak v začátcích výroby zvukových filmů bylo možné pracovat se zvukovou, hudební i ruchovou složkou, využívající kontrapunkt k obrazu. Machatý vytvořil ojedinělý stylizovaný filmový zážitek, který je pro dnešního diváka, uvyklého strukturovanému příběhu, neviditelným trikům a svižnému střihu, příjemným překvapením. Ve své době byl film kritiky označen za nejlepší zvukový film.

Slavnostní obnovená premiéra filmu Ze soboty na neděli se uskutečnila v Praze 8. března 2017. Byl též součástí úspěšné přehlídky českých filmů Extáze a ironie: český film 1927–1943 v Muzeu moderního umění v New Yorku (MoMA) v dubnu 2017, kterou inicioval a zorganizoval filmový kurátor MoMA Dave Kehr.

Gustav Machatý (1901-1963) se světově proslavil jako kreativní a progresívní tvůrce především díky svým dvěma snímkům Erotikon (1929) a Ekstase (1933). Počátkem 20. let emigroval do USA, kde se učil u dvou tehdejších filmových mistrů Davida Griffitha a Ericha von Stroheima. Po čtyřech letech se vrátil do Prahy, kde natočil své dva nejslavnější filmy. V jeho Ekstasi se na stříbrném plátně poprvé v historii ocitla nahá žena, herečka Hedy Lamar, kterou tato role již navždy zapsala do dějin světového filmu.

Alexandr Hackenschmied aka Sasha Hammid (1907–2004) byl jednou z vůdčích osobností české moderní fotografie a filmu a ve 30. letech jedním z nejdůležitějších filmových tvůrců předválečného Československa. V roce 1939 utekl před německou okupací do USA, kde v roce 1943 společně se svojí múzou Mayou Deren natočil ikonický snímek experimentálního filmu Meshes of the Afternoon. V roce 1965 získal Oscara v kategorii Nejlepší krátký dokumentární film za snímek To Be Alive!

Galerie


From Vault to Screen Czech Films at NGA