česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Čeští skladatelé v podání amerického kvartetu

Velvyslanectví uspořádalo dne 29. března 2017 večer českých hudebních velikánů, jejichž skladby zazněly v podání klavírního kvartetu Garth Newel z Warm Springs ve Virginii společně s tenorem Shawnem Pullerem. Ve zcela zaplněném sále velvyslanectví zazněly skladby Antonína Dvořáka a Josefa Suka.

Koncert virginského kvartetu z Bath County  je součástí spolupráce ZÚ Washington s hudebním centrem Garth Newel na podporu prezentace české hudby. Centrum bude v květnu t.r. hostit sólový koncert Tomáše Kača, českého stipendisty prestižní Berklee College of Music.

Garth Newel znamená velšsky nový domov a je to název, kterým byla ve 20. letech 20. století pojmenována stavba ve Warm Springs, jež byla později přestavěna na koncertní sál. Stejnojmenné hudební centrum si drží svůj rezidentní kvartet, složený z vysoce vzdělaných hudebníků s pozoruhodným backgroundem.

Kvartet hraje ve složení Teresa Ling (housle), Evelyn Grau (viola), Isaac Melamed (cello) a Jeannette Fang (klavír). Během večera zazněl klavírní kvartet A moll, op. 1 Josefa Suka, který byl žákem Antonína Dvořáka na Pražské konzervatoři. Zkomponoval jej v roce 1891, ve svých 17 letech, jako vůbec první skladbu v kompoziční třídě Antonína Dvořáka – svého budoucího tchána. Tento klavírní kvartet byl také vůbec první Sukovou skladbou, která vyšla tiskem, a to o rok později, kdy její vydání podpořila Česká akademie císaře Františka Josefa.

Dvořák je známý především jako autor devíti symfonií, deseti oper, řady koncertů i symfonických básní, podle všeho však obzvláště lehce psal komorní hudbu. Složil řadu skladeb pro klavír i pro smyčcové soubory, pro klavírní kvartet nicméně zkomponoval skladby pouze dvě.  Jednou z nich je kvartet Es dur, op. 87, který zazněl na pódiu velvyslanectví. Premiéru měl ve Frankfurtu v roce 1890, pak v Mnichově a teprve potom v Praze, a to za skladatelovy přítomnosti.

Tenor Shawn Puller si pro své vystoupení zvolil jednu z  Cigánských melodií, které Dvořák napsal v roce 1880 na žádost vídeňského tenora Gustava Waltera na motivy sedmi básní ze sbírky Básně Adolfa Heyduka. Jedním z básníkových podnětů byla tehdejší módní záliba v romanticky idealizovaných cikánských motivech. Básně vycházejí z lidové poezie a jejich typickým rysem je důraz kladený na spojení člověka s přírodou, na bytostný vztah k hudbě a na svobodu jako nejvyšší hodnotu. Básně – a také Dvořákovo zhudebnění - bývají proto často vykládány jako alegorie úsilí o osvobození českého národa z područí habsburské monarchie. Puller zazpíval v originálním znění jednu z nejkrásnějších a také nejvíce hraných skladeb Když mne stará matka.

 

Galerie


Garth Newel Piano Quartet at the Czech Embassy