česky  english  中文 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: JD.com
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Velvyslanectví prezentovalo české značky během nákupního svátku „618“

Od konce května do poloviny června v Číně probíhal každoročně druhý největší nákupní svátek známý jednoduše pod číslem 618. Během tohoto období nabízí dominantní čínské e-commerce platformy výrazné slevy, které se obvykle projevují skokovým nárůstem online prodejů. Tvůrcem tohoto svátku je firma JD.com, která tak začala oslavovat své výročí, které připadá na 18. června. Za svůj jej však přijali i další hráči v sektoru e-commerce. Velvyslanectví ČR v Pekingu se letos zúčastnilo oslavy 20. výročí spuštění platformy JD.com a podpořilo české produkty, které jsou na ní dostupné.

Platforma JD.com umožňuje zakládání takzvaných národních e-commerce pavilonů, kam jsou umisťovány pouze produkty z jednoho státu. Koncem roku 2021 byl takto otevřen český národní pavilon pro cross-border e-commerce, v letošním roce se pak počítá s otevřením českého pavilonu pro zboží importované klasickou cestou. Kromě toho byl ještě začátkem roku 2023 spuštěn obchod s prémiovými českými produkty. Velvyslanectví v Pekingu se přímo zapojilo do propagačních aktivit v rámci svátku 618 a při té příležitosti v ústředí firmy JD představilo české produkty online divákům a zúčastnilo se doprovodného programu, jehož součástí bylo i zveřejnění přehledové zprávy JD s údaji o prodejích importovaného spotřebního zboží. Data ukazují, že 59 % veškeré hodnoty transakcí na JD připadá na muže, kteří nejvíce nakupují kategorie alkoholických nápojů, sportovního vybavení a kancelářské elektroniky. Ženy nakupují zejména potraviny a nápoje a produkty pro péči o matku a dítě. Hlavními zdroji poptávky po importovaných produktech jsou města první a druhé úrovně charakterizované vysokým počtem obyvatel a vysokou kupní silou.

Letošní nákupní festival 618 měl ukázat, jak se čínská domácí spotřeba zotavuje po tříletém útlumu způsobeném protiepidemickými opatřeními. Samotné JD oznámilo, že letošní ročník vytvořil nový rekord co do celkového objemu transakcí, oproti minulému ročníku se odhaduje jejich růst o 6-8 %. Reálné výsledky je ale obtížné vyhodnotit, protože internetoví giganti nezveřejnili objemy prodejů v tomto období. Analytici se však domnívají, že tempo jejich meziročních růstů zaostává za předešlými ročníky, z čehož se dá vyčíst nižší spotřebitelský sentiment. E-commerce však nadále představuje vhodný kanál pro prodej spotřebního zboží. Umožňuje oslovit široké spektrum potenciálních zákazníků napříč různými čínskými regiony, protože díky vysoké úrovni čínské infrastruktury a logistiky nepředstavuje vzdálenost překážku pro vnitrostátní transport zboží.

 

Ondřej Plaček, zemědělský diplomat, Velvyslanectví ČR v Pekingu