česky  english 

rozšířené vyhledávání
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Tchajwanský trh veřejných zakázek

(Archivní článek, platnost skončena 31.12.2020.)

On-line systém vládních veřejných zakázek na Tchaj-wanu.

V červenci 2009 přistoupil Tchaj-wan k dohodě Světové obchodní organizace (WTO) o veřejných zakázkách (GPA). Public Construction Commission (PCC) je zodpovědná za implementaci GPA, tj. za dohled nad zadáváním veřejných zakázek, vyřizováním sporů, posuzováním kvalifikace uchazečů a udělováním kontraktů. I když jsou ustanovení tchajwanského GPA periodicky modifikována, v mezinárodní podnikatelské komunitě obecně panuje názor, že navzdory závazkům země ve WTO ne vždy odpovídají mezinárodně uznávaným standardům. Nejčastějším problémem bývá jazyková mutace u zadané zakázky, která bývá (občas) pouze v čínštině.

V posledních třech letech počet zahraničních účastníků na veřejných zakázkách má stoupající tendenci. Účast evropských subjektů byla něco málo pod 30 % ve výši 80 mil. NTD v roce 2017. Největší zakázky v posledních třech letech byly určeny pro elektrárny, železnice, přístavy či lékárny.

! Probíhající veřejné zakázky lze vyhledat na stránkách Government eProcurement System, zde se lze také seznámit s obecnými informacemi o zadávání veřejných zakázek na Tchaj-wanu. Dohled nad veřejnými zakázkami na Tchaj-wanu má na starosti Public Construction Commission !

Jak postupovat k účasti na veřejných zakázkách můžete také nalézt ve stručném výkladu “Bid for Taiwan Government Contracts”.

Podle tchajwanské GPA, dokumentace k žádosti o cenovou nabídku (Request For Quotation - RFQ) či výzva k podání nabídky (Invitation to Bid – ITB) musí být veřejně dostupná. ITB obsahující oznámení o tendru, technické požadavky, výkresy, kvantitativní výčet a návrh kontraktu, může být rovněž stažena z internetových stránek PCC v čínštině. Tento mechanismus pro veřejné posouzení umožňuje vznášet připomínky ze strany kterékoliv zainteresované entity, pokud jde o modifikaci projektu, upřesnění podmínek a technických parametrů, opomenutých okolností a dalších aspektů obsahu ITB. Cílem tohoto postupu je umožnit připomínky a úpravy projektu, které zákazník považuje za příhodné, aby se předešlo zbytečným sporům v pozdějším stádiu projektu. Poté je výběrové řízení oficiálně vyhlášeno. Podle zákona GPA musí řízení trvat nejméně 14 dní. Investor může definovat, které z jeho potřeb lze uspokojit tuzemskými, resp. zahraničními dodávkami zboží nebo služeb.

V případě složitějších projektů může zákazník zvolit selektivní výběrovou metodu, v rámci které v prvním kole sestaví užší seznam nejméně tří potenciálních uchazečů. Pouze ty firmy, které projdou prvním kolem, mohou pokračovat dále. Pokud se prvního kola účastní méně než 3 firmy, je investorská organizace povinna zrušit toto výběrové řízení a vypsat řízení nové. V případě obnoveného řízení je lhůta na přijímání návrhů nejméně 10 dní. Počet uchazečů není v tomto případě nijak omezen a může být i nižší než 3.

Dojde-li k tomu, že se nenajde ani jeden uchazeč o projekt, může klient použít zkrácený postup výběru. V takovém případě není povinen veřejně vyhlašovat výběrové řízení a může o realizaci zakázky jednat přímo s jedním nebo dvěma dodavateli.

Nejrozšířenější praxí je přidělování zakázek návrhům s nejnižší cenou. Pokud jde o zakázky na inženýrské služby nebo dodávky na klíč, jsou často udělovány firmám, které předloží „nejlevnější“ variantu. V případě tohoto scénáře je jmenována hodnotící komise, která stanoví kritéria výběru. Úspěšní uchazeči musí předložit návrh, který podrobně specifikuje způsob zajištění projektu, a zpravidla jsou vyzváni k provedení prezentace. Hodnotící komise podle stanovených kritérií jednotlivým návrhům přiřadí skóre, na jehož základě rozhodne, komu bude kontrakt přidělen.