Žádost o vydání Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství
Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství (dále jen „Vysvědčení“) se předkládá při uzavření manželství státního občana České republiky v cizině. Předložení Vysvědčení může na snoubenci požadovat orgán cizího státu jako doklad pro uzavření manželství nebo jako podklad pro vydání dokladů k uzavření manželství svého státního občana.
Žádost o vydání dokladu Vysvědčení se podává na matričním úřadě podle trvalého pobytu žadatele v ČR, případně podle posledního trvalého pobytu žadatele v ČR. Pokud žadatel trvalý pobyt v České republice nikdy neměl, žádost vyřizuje Úřad městské části Praha 1. Žádost je možné podat též prostřednictvím ZÚ Varšava, které žádost postoupí příslušnému matričnímu úřadu v České republice.
Vysvědčení platí 6 měsíců ode dne jeho vydání. Při podání žádosti prostřednictvím ZÚ Varšava je nutné dbtát na to, aby nebyla žádost podána ve velkém předstihu, aby byl platný v den svatby. Doba vyřízení tohoto dokladu činí u Velvyslanectví ČR ve Varšavě cca 2 měsíce.
K podání žádosti se žadatel musí dostavit osobně. Na podání žádosti je třeba se objednat telefonicky (+48 225 251 850) či e-mailem (warsaw.consulate@mzv.gov.cz). Pokud si žadatel vytiskne a předvyplní žádost, podepisuje ji až na místě při podání žádosti před pracovníkem KO.
K žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti žadatel předloží:
1. cestovní pas, popř. občanský průkaz,
2. český rodný list (originál nebo úředně ověřená kopie),
3. výpis z evidence obyvatel ČR o místu trvalého pobytu,
4. výpis z evidence obyvatel ČR o osobním stavu,
5. potvrzení o pobytu vystavené místně příslušným přihlašovacím úřadem v Polsku, ve kterém je uveden i osobní stav žadatele (svobodný/á, rozvedený/á, vdovec/vdova),
6. pravomocný rozsudek o rozvodu předchozího manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocné rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera (rozvod či jiná změna osobního stavu musí být již dříve zaevidována v ČR),
7. úřední doklad o správné podobě užívaného příjmení, není-li tato skutečnost patrna z předložených matričních dokladů,
Žadatel není povinen předkládat doklady uvedené v bodech 3. a 4., prokáže-li skutečnosti v nich uvedené občanským průkazem ČR.
Poplatky:
Podání žádosti o Vysvědčení – 500,- CZK
Připojení vícejazyčného formuláře – 100,- CZK
Konzulární poplatky jsou vybírány v hotovosti v PLN, nebo je možná platba kartou (CZK).
Konzulární poplatky placené elektronickou platební kartou jsou vyměřovány a vybírány v CZK. Platby se přepočítají na měnu držitele platební karty dle podmínek a případných poplatků banky, která kartu vydala. Akceptovány jsou tyto platební karty: VISA, Maestro, Apple Pay, Diners Club, International, Union Pay, VPay, VISA Electron, Mastercard, Google Pay, Discover, JCB.
Žádosti/formuláře:
Žádost o vydání Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství (DOCX, 36 KB)
Lhůty:
Příslušný matriční úřad je povinen rozhodnout o žádosti o vydání vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství do 30 dnů; ve zvlášť složitých případech rozhodne nejdéle do 60 dnů. Při podání žádosti prostřednictvím ZÚ je doba vyřízení žádosti cca 2 měsíce.
Podrobnosti k dokumentu Vysvědčení
Vzor Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství je stanoven Vyhláškou MV č. 207/2001 Sb. Vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství se vydává na vícejazyčném tiskopisu (čeština, angličtina, němčina, ruština).
Matriční úřady v Polsku zpravidla vyžadují, aby vysvědčení o právní způsobilosti k uzavření manželství bylo úředně přeloženo do polského jazyka. Tuto informaci doporučujeme si ověřit na příslušném polském matričním úřadě.
Současně s žádostí o vydání Vysvědčení, můžete požádat o připojení vícejazyčného formuláře (pomocný překlad) pro Polskou republiku do polského jazyka (informace k vícejazyčným formulářům). Od roku 2024 je připojení vícejazyčného formuláře zpoplatněno správním poplatkem ve výši 100,- CZK.
Vydaný dokument Vysvědčení obsahuje:
- jméno, popřípadě jména a příjmení, popřípadě rodné příjmení,
- datum a místo narození,
- rodné číslo,
- rodinný stav,
- údaj o místu trvalého pobytu,
- státní občanství,
- údaj o tom, že občan, popřípadě bezdomovec, který má povolen pobyt na území České republiky podle zvláštních právních předpisů, je podle právních předpisů České republiky způsobilý k uzavření manželství,
- datum vydání, otisk úředního razítka, jméno, příjmení a podpis matrikáře.
Od roku 2024 dokument obsahuje pouze údaje o osobě, pro kterou je vystavován, neobsahuje již údaje o snoubenci.