english  latviski  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Embassy
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Design nových vlaků Škody Vagonka pro Lotyšsko představen

V Lotyšsku se momentálně rozbíhá realizační fáze historického kontraktu mezi Škodou Vagonka a státními lotyšskými drahami, společností AS Pasažieru vilciens, na dodávku 32 elektrických vlakových souprav z poloviny loňského roku. V únoru 2020 představila firma Škoda Vagonka a.s. model elektrického vlaku v designu speciálně vyvinutém pro Lotyšsko. Nové, černo-žluté elektrické vlaky by měly jezdit na příměstských tratích kolem Rigy už za dva roky.
 

Škoda Vagonka je nyní v Lotyšsku známým a pozitivně zmiňovaným pojmem. Firma, která v loňském roce uzavřela historický kontrakt na dodávku 32 vlakových souprav lotyšským státním drahám, v únoru 2020 představila design vlaků, které by měly již za dva roky začít fungovat na příměstských tratích kolem hlavního města Rigy. Tím začíná naplňování první fáze zakázky, která je díky hodnotě přes 241 mil eur jednou z největších v historii působení českých firem v Lotyšsku.

Úspěch firmy i české ekonomické diplomacie

V únoru 2020 přijeli nejvyšší představitelé firmy do Rigy, aby spolu s AS Pasažieru vilciens na lotyšském ministerstvu dopravy slavnostně představili model vlaku v zamýšleném designu, čímž vlastně poprvé veřejně materializovali svůj úspěch. Nápadnou, černo-žlutou podobu vlaků navrhlo mladé lotyšské studio Design Studio Teika.

Již koncem roku 2020 čeká podle nastaveného plánu firmu další důležitý moment: vlaky bude nutno testovat v reálných podmínkách. V Lotyšsku funguje síť širokorozchodných tratí, které v Česku nejsou, a testování bude tedy potřeba uskutečnit na místě za běžného provozu. Aby se vše podařilo, bude nutné ještě  zintenzivnit spolupráci mezi Českou republikou a Lotyšskem na expertní i na politické úrovni.

V současné době se v Ostravě začínají vyrábět vlakové soupravy, z nichž první by měly být uvedeny do ostrého provozu v polovině roku 2022. Všechny vlaky by měly být dodány do konce roku 2023 s tím, že součástí podepsané smlouvy je i kontrakt na proškolení zaměstnanců a následný servis.

 

Mgr. Marta Hušková, zástupkyně velvyslankyně