english  česky 

rozšířené vyhledávání
na_celou_sirku
Foto: Oman Rail
Upozornění na článek Tisknout Zmenšit písmo Zvětšit písmo

Doprava: projekt výstavby jednokolejné železnice pro přepravu nerostných surovin na jihu Ománu

(Archivní článek, platnost skončena 21.10.2022.)

Ománský projekt „Mineral Rail“ zahrnuje výstavbu 276 km dlouhé železnice pro přepravu nerostných surovin z provincie Dhofar do přístavu Duqm v Ománu. Očekává se, že každý rok přepraví 60 milionů tun nákladu. Předpokládaná železniční síť má splňovat vyšší konstrukční normy z důvodu přepravy těžkého nákladu. 

Navrhovaný projekt je představován jako samostatný sektor „D“ v segmentu č. 4 ománské železniční sítě. Nový sektor D segmentu 4 zahrnuje síť odboček, které spojují město Amal - klíčový vnitrozemský uzel ománské železniční sítě - se třemi hlavními minerálními klastry v provincie Dhofar. Z Amalu, jako uzlu, se železniční síť rozšíří třemi směry do Shuwaymiyah, Manji a Thamrait. Z Amalu pak povede samostatná linka až do přístavu Duqm, odkud budou suroviny exportovány na mezinárodní trhy.

Projekt zahrnuje následující úseky:

1)z přístavu Duqm do uzlu Amal - 295 kilometrů,

2)z uzlu Amal do Shuwaymiyah - 40 km,

3)z uzlu Amal do Manji - 70 km,

4)z uzlu Amal do Thamrait - 200 km.

Železniční linka pro přepravu nerostných surovin má být projektována na základě norem pro nákladní přepravu s tomu odpovídajícím systémem řízení dopravy. V budoucnu se však počítá s další modernizací tratě tak, aby odpovídala železničním normám uplatňovaným mezi zeměmi GCC. Trať je navržena jako jednokolejný systém. Maximální specifikace při nákladní přepravě pro zatížení náprav jsou stanoveny na 40–44 tun, oproti běžně požadovaným 32,4 tunám stanoveným pro železniční síť v Ománu (síť národního dopravce i systém na síti GCC). Nákladní vlaky na trati určené pro přepravu surovin pojedou rychlostí 80 km/h. Naproti tomu vlaky pro přepravu osob – pokud po trati pojedou – budou jezdit rychlostí 160 km/hr. V příloze připojujeme informaci k ománské státní železniční společnosti. 

Jak je to s přípravou železniční sítě v Ománu a kdo je za ni odpovědný?

Oman Rail je státní železniční společnost odpovědná za železniční dopravu v Ománu, respektive za přípravu železniční sítě v zemi (v délce cca 2130km). Omán však aktuálně nemá žádnou železniční infrastrukturu. Společnost Oman Rail je vlastněna státem a provozována vládou Ománu prostřednictvím ministerstva dopravy a spojů. Společnost byla založena v červnu 2014 a sídlí v Maskatu.

Oman Rail zamýšlí propojit Buraimi (na hranici SAE) s pobřežním městem Sohar na severu Ománu, coby součást nadnárodní železniční sítě GCC (Rada zemí pro spolupráci v Perském zálivu). Tato trať bude 207 km dlouhá, dvoukolejná, standardního rozchodu s nápravovým zatížením 32,4 km a ložným průřezem dostatečným pro umístění dvoukolových kontejnerových vlaků. Linka bude používat ERTMS úrovně 2 (European Rail Traffic Management System). Počáteční provoz mají zajišťovat dieselové lokomotivy, do budoucna se však počítá elektrifikací.

Další fáze ománského železničního projektu má proběhnout ve dvou etapách. Nejprve úsek 11 km (spojí existující dráhu z Hafeet (hranice s UEA) do Ibri (vnitrozemí sever země). Ta bude poté prodloužena o 126 km z Ibri do nové ekonomické zóny, která má být postavena. Plány do budoucna zahrnují rozšíření sítě mimo Al Dhahirah, rozsáhlá pohyblivá teritoria pouště v centru Ománu přes Ghabah do Haima, s větví na jih k Al Duqm (a později přes Mazyounah na jemenskou hranici), a s další větví do Salalah. Závěrečná fáze železniční sítě předpokládá linii jih-sever z Amal přes Al Duqm do Muscatu a Soharu. Osobní vlaky se mají po železnici pohybovat rychlostí 200 km / h, zatímco nákladní vlaky rychlostí 120 km / h.

Pro více informací a aktuální tendry je nutné kontaktovat zadavatele: tenders@omanrail.om 

Ing. Roman Plevák, Ph.D.

diplomat pro Omán

Velvyslanectví ČR v Rijádu